Choć jeszcze do niedawna dietetycy ostrzegali przed spożywaniem nadmiernej ilości jajek, dziś zalecane normy są o wiele mniej rygorystyczne. Okazuje się, że jajka wcale nam nie szkodzą, a wręcz przeciwnie – mają na nasze zdrowie dobroczynny wpływ!

Uwielbiane przez nas jajka są niezastąpionymi produktami w każdej kuchni i wykorzystujemy je do przygotowywania śniadań, obiadów, deserów i kolacji. Dawniej obawialiśmy się, że spożywając ich zbyt wiele, narazimy się na wzrost poziomu cholesterolu i wiążące się z tym dolegliwości. Dziś wiadomo, że jajka są nie tylko smaczne i zdrowe, ale także odżywcze i pożyteczne.

Oto, jakie mają działanie:

1. Korzystnie wpływają na budowę naszych mięśni

Są cennym źródłem 9 aminokwasów, których organizm ludzki nie potrafi wyprodukować samodzielnie. Regularnie spożywając jajka, zapewnimy naszym mięśniom sprawne i prawidłowe funkcjonowanie.

2. Wzmacniają zęby oraz kości

Jajka to bogactwo wapnia, który zapobiega osteoporozie, a zawarta w jajkach witamina D ułatwia jego przyswajanie.

3. Poprawiają pracę systemu immunologicznego

Znajdujący się w jajkach selen jest pierwiastkiem niezbędnym dla prawidłowego funkcjonowania układu odpornościowego. Jedzenie jednego lub dwóch jajek dziennie zaspokaja w 22% potrzeby organizmu na ten pierwiastek i wzmacnia naszą odporność.

4. Poprawiają stan włosów i paznokci

Dzięki dużej zawartości minerałów, aminokwasów oraz witamin z grupy B, spożywanie jajek zapewni nam zdrową skórę, mocne paznokcie i lśniące włosy.

5. Zapobiegają anemii

Jajka, zwłaszcza indycze, są doskonałym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza. Odpowiada ono za produkcję hemoglobiny, która dostarcza tlen z płuc do pozostałych komórek naszego organizmu. Żelazo służy także do tworzenia krwinek białych, odpowiedzialnych za poziom naszej odporności.

6. Wspomagają pracę mózgu

Jedzenie jajek pozytywnie wpływa na naszą pamięć. Zawarta w jajkach jest cholina stanowi budulec neuronów. Jedno jajko, to aż 1/3 zapotrzebowania organizmu na ten związek.

7. Wzmacniają serce

Wspomniana wcześniej cholina bierze też udział w rozkładzie aminokwasu zwanego homocysteiną. Jest on odpowiedzialny za niszczenie naczyń krwionośnych i odkładanie się w nich cholesterolu. Podwyższony poziom tego aminokwasu, nawet przy niskim poziomie cholesterolu, może doprowadzić do zawału.

8. Chronią wzrok i zapobiegają zaćmie

Zawarte w jajkach luteina oraz zeaksantyna to przeciwutleniacze, które dbają o zdrowie naszego wzroku.

9. Wspomagają odchudzanie

Jajka są niezwykle sycące, a jednocześnie zawierają wysokiej jakości białka i wiele innych cennych składników odżywczych.

Przekonanie, że jajka podnoszą poziom cholesterolu, to mit. Nie musisz się obawiać, że spożywając je, narażasz się na zawał lub udar. Owszem, jajka zawierają cholesterol, ale jest to tzw. dobry cholesterol, który poprawia nasz profil lipidowy.

Jeśli Twoi znajomi również troszczą się o swoje zdrowie, nie zapomnij podzielić się z nimi tym artykułem.

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nas na Facebooku!