Banany są jednymi z najpopularniejszych owoców na świecie, jest to efekt ich poręcznego rozmiaru, smaku i niskiej ceny. Śmiało można stwierdzić, że nie docenia się ich właściwości.

Spożywając dwa banany dziennie Twój organizm wiele może zyskać: uregulowane ciśnienie krwi, prawidłową pracę jelit, utratę wagi oraz lepszy wzrok.

Banany zawdzięczają swój słodki smak sacharozie i fruktozie, lecz zawierają też mnóstwo witamin, minerałów oraz błonnika, co czyni z nich zdrową przekąskę do każdego posiłku. Na szczególną uwagę zasługuje zawartość witaminy B6, C, magnezu i potasu. Przeciętnej wielkości banan niesie ze sobą 467mg potasu i tylko 1mg sodu, dzięki czemu ma działanie przeciwmiażdżycowe. Poza dobroczynnym wpływem na układ krążenia, potas wpływa na zwiększenie przyswajalności wapnia, co łączy się z poprawą kondycji tkanki kostnej.

Podobnie jak w przypadku innych owoców, wartości odżywcze banana zmieniają się wraz z jego stopniem dojrzałości. Jeśli jego kolor jest ciemno-żółty to zawartość antyoksydantów jest znacznie większa, a te z kolei chronią układ sercowy i zmniejszają ryzyko powstawania komórek nowotworowych. Badania przeprowadzone w Japonii wykazały, że dojrzałe banany (zawierające czarne plamki na skórce) zawierają duże pokłady TNF (czynnik martwicy nowotworu), są to cytokiny zwalczające zmiany nowotworowe, poprzez zwiększoną produkcję białych krwinek i poprawę ich skuteczności.

Im banan jest bardziej dojrzały, tym lepiej wpływa na układ odpornościowy. Te z czarnymi plamkami na skórce są ośmiokrotnie bardziej efektywne w produkcji przeciwciał. Pamiętaj o tym wybierając swoje owoce.

To nie wszystko co banany mogą Ci zaoferować – zapoznaj się z poniższą listą schorzeń, którym przeciwstawia się „siła” tych smacznych owoców.

#1. Zgaga

Banany są w stanie obniżyć kwasotę żołądka i przynieść natychmiastową ulgę w refluksie i zgadze. Jedzenie ich regularnie neutralizuje kwasy żołądkowe i pozwala nawet pozbyć się tych problemów na dobre.

#2. Energia

Zawarty w tych owocach potas zapobiega nieprzyjemnym skurczom mięśni, natomiast pozyskane z nich węglowodany są w stanie zapewnić Ci dużo energii na najcięższy trening. Gwarantują również stabilne uwalnianie energii, dzięki czemu nie wywołują gwałtownych skoków insuliny i spadków poziomu glukozy we krwi.

#3. Anemia

Banany są bogate w żelazo, stąd są bardzo przydatne dla osób cierpiących na anemię. Zwiększona produkcja hemoglobiny oraz czerwonych krwinek poprawia także krążenie w całym organizmie.

#4. Wrzody

Banany są najprawdopodobniej jedynym owocem (spożywanym na surowo) redukującym problemy z wrzodami, poprzez wytwarzany nalot na ściankach żołądka – zapobiega to podrażnianiu wrzodów przez kwas żołądkowy. Ten przysmak zawiera również inhibitory proteazy, które eliminują bakterie odpowiedzialne za rozwój tego schorzenia.

#5. Zaparcia

Błonnik zawarty w bananach ułatwia wypróżnianie oraz pomaga przywrócić poprawną pracę jelit.

#6. Stres i lęk

Banany zawierają dużo tryptofanu, jest to aminokwas wykorzystywany przez organizm do produkcji serotoniny. Ponadto, zawarty w nich potas i witaminy z grupy B wpływają na lepsze dotlenienie mózgu oraz uspakajają układ nerwowy. To wszystko przekłada się poprawę nastroju i lepszą kondycję psychiczną.

Źródło: fitnessandpower.com

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nas na Facebooku!