Woda stanowi około 60% masy ludzkiego ciała, co czyni ją jednym z najważniejszych składników naszego organizmu. Sięgnięcie po szklankę wody zaraz po przebudzeniu jest popularnym zwyczajem w Japonii i niesie ze sobą wiele korzyści.

Japończycy wierzą, że w ten sposób można wspomóc leczenie epilepsji, zapalenia oskrzeli, astmy, biegunki, nerek i układu moczowego, cukrzycy, zaburzeń menstruacyjnych, zapalenia opon mózgowych, artretyzmu oraz zadbać o prawidłową wagę ciała.

Niewiele osób, pomimo zaleceń, sięga rano po szklankę wody, w tej kwestii przeważa zdecydowanie kawa lub herbata. Jeżeli nie możecie zmusić się do wypicia wody, zjedzcie na śniadanie owoce zawierające jej większą ilość.

W trakcie snu ciało oczyszcza się z toksyn, które dostały się do organizmu w trakcie dnia. Gdy kładziemy się spać, w układzie trawiennym zostaje zbyt mało wody, by sfinalizować proces nocnej detoksykacji. Wypicie wody zaraz po przebudzeniu wspomoże nerki w procesach filtracji i pozwoli organizmowi oczyścić się do końca.

Dlaczego warto pić więcej wody?

Odpowiednie nawodnienie organizmu pozwala zachować jasność umysłu oraz czujność i wpływa na szereg innych funkcji ludzkiego ciała. Ponadto, odwodnienie może wywoływać majaczenie lub demencje u osób w podeszłym wieku, a jeśli trwa 3-4 dni może skutkować śmiercią.

Posługuję się regułą 100 godzin” – mówi Claude Piantadosi, wykładowca z Uniwersytetu Duke’a w Północnej Karolinie. „Jeżeli funkcjonujemy w średnich temperaturach otoczenia, możemy wytrzymać 100 godzin bez wody, gdy jest nieco chłodniej ten czas nieznacznie się wydłuża. Jeśli wystawieni jesteśmy na bezpośrednie działanie promieni słonecznych, wytrzymamy krócej niż 100 godzin.

Odwodnienie zabija poprzez zbyt silne obniżenie ciśnienia krwi. Im więcej zużywasz energii, tym więcej tracisz wody” – mówi Randall Packer, ekspert z Uniwersytetu George’a Washingtona. „Z każdym wydechem traci się odrobinę wody. Tracimy ją kiedy się pocimy. Zyskujemy jej odrobinę w trakcie trawienia pożywienia… ale zachować balans można jedynie, gdy dostarczamy ją z zewnątrz.”

Czym jest poranne odwodnienie?

Odwodnienie występuje, gdy tracimy więcej wody, niż jej przyjmujemy i organizm nie jest w stanie normalnie funkcjonować.

Objawy odwodnienia:

  • zwiększone pragnienie
  • suchość w ustach i spuchnięty język
  • osłabienie
  • zawroty głowy
  • mocno bijące serce
  • mętlik w głowie
  • ospałość
  • omdlenia
  • brak zdolności pocenia się
  • mała ilość oddawanego moczu

Będąc rano w toalecie zwróć uwagę na kolor swojego moczu – jeśli jest koloru jasno-żółtego tzn., że Twój organizm potrzebuje więcej wody. W ten sposób nawet w ciągu dnia możesz sprawdzić, jaki jest Twój poziom nawodnienia.

Aktualne badania wykazały, że picie zbyt małej ilości wody może wpływać na zdolność prowadzenia pojazdów tak samo jak spożywanie alkoholu. To pokazuje jak ogromny wpływ na funkcjonowanie mózgu ma odpowiednia podaż wody. Nie zaczynasz dnia od alkoholu, dlaczego więc miał byś zaczynać go będąc odwodnionym?

Jak pić wodę o poranku?

Dzięki tej metodzie poranne picie wody wejdzie Wam bardzo szybko w nawyk. Kładąc się spać należy zostawić szklankę z wodą na stoliku przy łóżku, a rano wychodząc z sypialni zabierzcie ją ze sobą. Szybko przypomnicie sobie o odpowiednim nawadnianiu organizmu, gdy będziecie krążyć po mieszkaniu z pustym naczyniem.

Eksperci radzą:

  1. Gdy się obudzisz wypij 4x160ml wody
  2. Odczekaj 45 minut do pierwszego posiłku
  3. Zawsze wypij szklankę wody przed posiłkiem

Jeśli masz problem z wypiciem takiej ilości wody, zacznij od jednej szklanki i stopniowo co kilka dni zwiększaj jej podaż. Staraj wypić się jej około 7-9 szklanek dziennie, ewentualnie więcej jeśli trenujesz lub mieszkasz w cieplejszym regionie.

Pamiętaj, że informacje zawarte powyżej to tylko wskazówki. Zawsze gdy poczujesz pragnienie, sięgnij po wodę. Najlepszym rozwiązaniem jest słuchanie własnego organizmu, a nie postępowanie według sztywnych reguł.

Źródło: healthoz.com

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nasz fanpage na Facebooku!

Zostaw swój komentarz