Zmęczenie to nie jest jedyny efekt małej ilości snu. Możesz odczuwać również wiele innych objawów: brak apetytu, trudności w koncentracji i spadek nastroju.

Zdaniem specjalistów problemy ze snem mogą prowadzić do wielu innych zaburzeń zdrowotnych. Jeśli śpi się mniej niż 5 godzin na dobre skutki odczuje między innymi twoje serce.

Ale to nie wszystko. Śpiąc zbyt mało można narazić organizm na problemy z nadwagą i cukrzycą. Dlatego jest tak ważne abyś wiedział ile należy spać.

Charles Czeisler, profesor na Uniwersytecie Harvarda, w latach 2004-2014, przeprowadził badania, których celem było ustalenie, ile godzin powinniśmy spać w zależności od wieku.

Oto liczba godzin snu, zalecanych zgodnie z etapami rozwoju człowieka:

  • Noworodek (0-3 miesiąca): 14 do 17 godzin
  • Niemowlę (4-11 miesiąca): od 12 do 15 godzin
  • Dziecko (1-2 lata): od 11 do 14 godzin
  • Przedszkolak (3-5 lat): od 10 do 13 godzin
  • Dziecko w wieku szkolnym (6-13 lat): od 9 do 11 godzin
  • Nastolatki (14 do 17): 8-10 godzin
  • Młodzież (18-25 lat): od 7 do 9 godzin
  • Dorośli (26-64 lata): od 7 do 9 godzin
  • Seniorzy (powyżej 65 lat): od 7 do 8 godzin

Jeśli będzie się spało zgodnie z zaleceniami powyżej istnieje duża szansa, że nie będzie się miało problemów zdrowotnych.

Z czego więc wynikają problemy ze snem?

Najczęstsza przyczyna zaburzenia snu to stres oraz otaczająca nas technologia. Jej nadmiar uniemożliwia nam skuteczne zasypianie. Nerwy uwalniają kortyzol, zwany „hormonem stresu”, więc gdy jego poziom jest za wysoki organizm nie może zasnąć.

Nasz organizm uwalnia także melaninę dzięki której nasz sen jest głębszy, a my śpimy dużo lepiej. Gdy narażamy go na światło z urządzeń elektronicznych to ilość wydzielanej melaniny zmniejsza się. Dlatego zaleca się zasypianie w ciemności.

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nas na Facebooku!