Jak się okazuje spanie za długo nie jest zdrowe! Tak samo jak wypicie za dużej ilości wody czy przedawkowanie witamin.

Oczywiście nie mówimy tutaj o godzinnej drzemce w ciągu dnia ale o chronicznym zasypianiu który zdarza się codziennie.

Jeśli jednak zawsze dużo spałeś może się okazać że jesteś „chronicznym zasypiaczem” i robisz sobie dużą krzywdę.

Po co w ogólne śpimy?

Sen jest niezbędnym do życia składnikiem, jak np. składniki odżywcze. Potrzebujesz odpowiedniej ilości snu aby umysł działał prawidłowo.

Podstawową rzeczą którą sen ma zapewniać jest regeneracja organizmu oraz odpoczynek dla mózgu.

Podczas tego jak śpimy nasz mózg zajmuje się sortowaniem tego co powinno zostać w naszej pamięci a co nie.

Ile powinniśmy spać?

 

To zależy od naszego organizmu ale również od wieku. Na przykład nastolatek potrzebuje 10 godzin snu a człowiek w średnim wieku około 6 godzin.

Ogólnie człowiek powinien spać od 6 do 9 godzin w ciągu doby. Jeśli jednak jesteś dorosły a sypiasz 10 godzin dziennie to znak że jest coś nie tak i spisz za długo.

Spanie za długo może prowadzić do groźnych chorób:

Cukrzyca

Istnieje połączenie między cukrzycą a snem. Badania pokazują że nadmiar snu może wprowadzić organizm w stan przedcukrzycowy.

Zapalenia

Zbyt długa ilość snu może prowadzić do tego że nasz organizm będzie produkował za dużą ilość kortyzolu. Po zwiększeniu tego składnika nasze ciało jest zestresowane i wycieńczone. Bardzo prawdopodobne że będziesz budzić się z opuchniętymi oczami i bólami stawów

Depresja

Za duża ilość snu powoduje również depresje. Sen i depresja są ze sobą połączone, a relacja między nimi odnosi się do tej samej substancji chemicznej – kortyzolu.

Serotonina, czyli substancja w mózgu odpowiedzialna za dobre samopoczucie może być niwelowana przez zbyt wysoki poziom kortyzolu, który będzie wyższy jeśli śpisz za dużo. Jeśli wytwarzanie serotoniny jest wiecznie zaburzone, może prowadzić do reakcji łańcuchowej, która ostatecznie kończy się depresją.

Zaćmienie umysłu

Czy zdarzyło ci się tak że spałeś dłużej a jednak twój organizm jest jeszcze bardziej śpiący? Ludzie którzy sypiają za dużo mają możliwość zachorowania na demencje czy Alzheimera w młodym wieku.

Otyłość

Za duża ilość snu powoduje otyłość. Zaburzasz tym rytm dobowy swojego organizmu. Może to mieć wpływ na apetyt i na to jak się odżywiasz. Dodatkowo, kortyzol, o którym mowa była wcześniej ma jeszcze jeden efekt uboczny: powoduje, że Twoje ciało zatrzymuje tłuszcz, zamiast się go pozbyć.

Choroba serca

Spanie pomaga Twojemu sercu odpocząć. Twoje tętno w trakcie snu spada, a mięśnie pracują wolniej. Jednak sypiając za długo możesz uszkodzić serce gdyż nie ma ono za dużo pracy.

Bezpłodność

Za długi sen prowadzi również do bezpłodności. Zaburza się tym rytm cyklu miesiączkowego.

Spisz za dużo? To warto to zmienić i zapobiec problemom zdrowotnym!

 

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nas na Facebooku!