Jajka okazują się być zdrowym elementem naszego menu. I mimo, że zdania na ich temat są podzielone, dziś dobrze wiemy, że ich spożywanie ma zbawienny wpływ na nasz organizm. Należy jednak upewnić się, że jaja pochodzą z chowu ekologicznego i gospodarstw. Według niemieckiego Towarzystwa Żywienia (DGE) powinno się jeść 3 jajka w tygodniu na diecie. Jednak zdrowy człowiek może jeść 2 do 3 jaj dziennie bez obawy uszkodzenia zdrowia – z wykluczeniem jednak osób poważnie chorych. W tych przypadkach trzeba skonsultować się z lekarzem.

Jaki wpływ na zdrowie mają jajka?
#1 Obniżają ryzyko wystąpienia chorób sercowo-naczyniowych
Mówi się, że jajka są bogate w cholesterol – wszystko się zgadza, ale jego ilość nie jest aż tak inwazyjna, jakby mogło nam się wydawać. Tylko 1/3 cholesterolu zawartego w organizmie pochodzi z dostarczanego pożywienia. Większość produkujemy sami! Badania przeprowadzone przez Centrum Badań Biomedycznych w Baton Rouge (Luizjana, USA) potwierdziły te założenia. 52 otyłych uczestników badania podzielono na trzy grupy. W pierwszej wolno było jeść wszystko na śniadanie na co się miało ochotę. W drugiej dwa jajka na śniadanie, a ludzie z trzeciej jedli bułeczki. Obserwacje naukowców były niesamowite: ci, którzy jedli jajka, nie tylko zrzucili zbędne kilogramy, ale zrzucili tłuszcz z brzucha i zmniejszył się poziom cholesterolu. Wysoka zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 w jajkach zapewnia również, że zmniejsza się stężenie triglicerydów we krwi.

#2 Uzupełniają niedobór kwasu foliowego u kobiet w ciąży
Jajko zawiera 0,7 mcg (mikrogramów) witaminy B9 zwanej także kwas foliowym. Istotne to jest w momencie, gdy kobieta jest w ciąży, ponieważ regularne spożywanie kwasu może zapobiec wadom rdzenia kręgowego, kręgosłupa i mózgu.

#3 Spowalniają proces starzenia się
W badaniu z Charité Berlin wykazano, że spożywanie jajek z wolnego chowu spowalnia starzenie się skóry i zapobiega rakowi skóry. Dr Karoline Hesterberg i profesor Jürgen Lademann odkryli, że w żółtkach jest szczególnie duża ilość karotenoidów (przeciwutleniacze), dzięki którym wolniej dochodzi do starzenia się skóry. Nie mogą one być produkowane przez organizm, dlatego trzeba je spożywać.

#4 Obniżają ryzyko zachorowania na raka
W badaniu opublikowanym w czasopiśmie „Breast Cancer Research” wykazano, że kobiety, które jedzą jajka codziennie w młodości, mogą zmniejszyć ryzyko raka piersi o 18 procent. Jajka zawierają wiele aminokwasów, minerałów i witamin, które w jakimś stopniu regulują poziom estrogenu w organizmie, a to właśnie jego podwyższony poziom uważa się za główną przyczynę raka piersi.

#5 Dbasz o skórę, włosy i wątrobę
Jajka są bogate w biotynę, witaminę B12 i białko. Te składniki odżywcze są ważne dla zdrowych włosów i pięknej skóry i doprowadzają do stanu, w którym cera będzie zmatowiona, a włosy lśniące! Ponadto jaja zawierają dużo lecytyny, która chroni błonę śluzową jelit i wątroby pomaga w detoksykacji.

#6 Zdrowe oczy
Czy wiesz, że można znacząco wpływać na wzrok, jedząc jajka? Jest w nich witamina A i luteina, które to są bardzo ważne dla oczu. Gdy brakuje ich w naszym organizmie można doprowadzić do zaćmy, czy zwyrodnienia plamki żółtej.

#7 Szybciej schudniesz
Węglowodany mają wyższy indeks glikemiczny niż białka i choć sprawiają, że na chwilę cukier we krwi się podwyższa, to po chwili bardzo szybko spada. Prowadzi to do silnego uczucia głodu, dlatego ważne jest, aby zwracać uwagę na produkty, które mają niski indeks glikemiczny i właśnie należą do nich jajka.

#8 Polepszają metabolizmu i pracę mózgu
Jaja zawierają składniki odżywcze, które są potrzebne do różnych procesów metabolicznych. Wśród nich jest cholina, która odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Jej niedobór może wpływać na zdolność do zapamiętywania, może doprowadzić do przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka. Łatwo uzupełnić te braki, jedząc dwa jajka dziennie.

#8 Polepszają metabolizmu i pracę mózgu
Jaja zawierają składniki odżywcze, które są potrzebne do różnych procesów metabolicznych. Wśród nich jest cholina, która odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu organizmu. Jej niedobór może wpływać na zdolność do zapamiętywania, może doprowadzić do przedwczesnego porodu i niskiej masy urodzeniowej dziecka. Łatwo uzupełnić te braki, jedząc dwa jajka dziennie.

 

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nas na Facebooku!