Choć nie powinno się jeść ich bardzo często, jajka zasługują na miano jednego z najbardziej odżywczych produktów spożywczych jakie istnieją. Są bogate m.in. w białko, żelazo i przeciwutleniacze. Idealnie nadają się dla sportowców i osób, które pragną zbudować swoją masę mięśniową. Pamiętaj również, że nie powinno się dzielić jaj – spożywamy więc zarówno żółtko, jak i białko.

Czy warto więc jeść jajka? Z pewnością tak! Oto 12 powodów, dla których każdego dnia powinieneś mieć je na swoim talerzu.

eggs

1. Dostarczają niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania składników odżywczych

W skład białek wszystkich organizmów żywych wchodzi głównie 20 aminokwasów. Ludzkie ciało samo wytwarza 11 z nich, a więc niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania okazuje się kolejnych 9. Jaja zawierają je wszystkie! Dodatkowo zwalczają brak syntezy kwasów tłuszczowych powodujący osłabienie mięśni, słabą odporność oraz zmęczenie.

2. Regulują poziom cholesterolu

Cholesterol jest powodem wielu problemów zdrowotnych. Istnieją dwa rodzaje cholesterolu: zły i dobry. Jaja zawierają ten, który jest nam potrzebny.

3. Zwiększają odporność

Codzienne spożywanie jaj pomaga zwalczać infekcje, choroby i wirusy. Zawierają 22% zalecanej dziennej dawki selenu, który wchodzi w skład ponad 20 enzymów biorących udział w procesach metabolicznych naszego organizmu.

Niedobór selenu może prowadzić do rozwoju choroby Keshana i Kashin-Becka, która może dotknąć zarówno dzieci, jak i dorosłych.

4. Zmniejszają ryzyko chorób serca

Cholesterol LDL (zły cholesterol) ma tendencję do “oklejania” wewnętrznej strony tętnic, a to z kolei może prowadzić do miażdżycy.

Okazuje się, że istnieje wiele rodzajów, a przede wszystkim wielkości cząsteczek LDL (im większe, tym lepiej dla naszego organizmu). Organizmy, które zawierają dużą liczbę małych cząsteczek LDL są zdecydowanie bardziej narażone na występowanie problemów sercowo-naczyniowych, niż w przypadku osób, które mają w sobie te cząsteczki znacznie większe.

Jaja zwiększają cząsteczki LDL, a tym samym zmniejszają ryzyko chorób serca.

5. Stymulują mózg

Cholina zawarta w jajach jest potrzebna w syntezie acetylocholiny. Liczne badania wykazały, że niedobór choliny powoduje zaburzenia neurologiczne i zaburzenia zdolności poznawczych.

6. Wzmacniają zęby i kości

Jaja są jednym z nielicznych, naturalnych produktów bogatych w witaminę D, która wpływa korzystnie na nasze kości i zęby. Poprawiają wchłanialność wapnia, a to z kolei wpływa dobrze na funkcjonowanie serca, jelita grubego oraz metabolizm.

7. Poprawiają kondycję skóry i włosów

Jaja zawierają witaminy B2, B5 i B12, które są odpowiedzialne za mocne włosy, piękną skórę i wzrok. Wpływają również korzystnie na prawidłowe funkcjonowanie wątroby oraz mózgu.

8. Poprawiają wzrok

Żółtka jaj zawierają luteinę i zeaksantynę, które zmniejszają występowania z wiekiem zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy, a więc głównych schorzeń odpowiedzialnych za ślepotę i zaburzenie wzroku.

Według badań opublikowanych w American Journal of Clinical Nutrition, regularne spożywanie żółtek zwiększa poziom zeaksantyny o około 114-142%, a poziom luteiny o 28-50%.

9. Pomagają w utracie zbędnych kilogramów

Jeśli chcesz zrzucić kilka kilogramów, nie możesz zapomnieć o jajach! 8-tygodniowe badania wykazały, że ludzie, którzy jedzą jaja na śniadanie, gubią o około 65% więcej masy niż ci, którzy tego nie robią. Regularne spożywanie jaj może pomóc Ci stracić nawet do 16% tkanki tłuszczowej, zredukować poziom BMI o 16% i zmniejszyć obwód w talii o 34%.

10. Dają uczucie sytości

Jajka są bogate w białko. Badania wykazały, że produkty wysokobiałkowe wpływają na apetyt. Indeks sytości szacuje wpływ pokarmów na Twoje nasycenie – jaja znajdują się w tym zestawieniu bardzo wysoko!

11. Redukują stres i niepokój

Aminokwasy zawarte w jajach mogą wpłynąć na zdrowie psychiczne poprzez regulację poziomu serotoniny w układzie nerwowym, która w następstwie redukuje lęk i stres.

12. Dostarczają energii

Witamina B2 i inne witaminy z grupy B są bardzo dobrym źródłem energii. Jedno jajko zawiera 15% dziennego zapotrzebowania na witaminę B2.

Chcesz więcej ciekawych artykułów? Polub nas na Facebooku!